Stoofvlees zoals mijn moeder het maakte

Stoofvlees zoals mijn moeder het maakte

Sommige dingen kun je simpelweg nooit vergeten. Eén van die dingen is de geur die er in de keuken hing wanneer mijn moeder ‘vroegâh’ suddervlees maakte. De hele middag stond de grote gietijzeren pan op een piepklein pitje om de inhoud zachtjes klaar te stoven. Ik weet niet of het onderstaande recept exact die van mijn moeder is, maar het resultaat lijkt er verdomd veel op EN smaakt overheerlijk!

Ingrediënten:

  • 1 kg sucadelappen
  • zout
  • peper
  • 100 gram boter
  • 2 uien grof gesnipperd
  • 1 el (wijn)azijn
  • tijm
  • 3 kruidnagels
  • 2 laurierblaadje
  • plak ontbijtkoek

Bereidingswijze:

Eventueel kun je het vlees in grote blokken snijden. Bestrooi het vlees met zout en peper. Verhit de boter in een braadpan en bak het vlees rondom bruin. Schep het uit de pan en hou het apart (liefst in een voorverwarmde oven op ± 80 °C). Bak de ui 4 minuten in de pan en voeg het vlees toe.

(Wijn)azijn, 2 takjes tijm, kruidnagel en laurierblad toevoegen met net zoveel water tot tot het vlees net onder staat. Met de deksel op de pan in ongeveer 2½ uur (langer mag korter niet) sudderen tot het vlees gaar is. Controleer af en toe of er voldoende vocht is anders water bijschenken. Voeg op het laatst de in blokjes gesneden ontbijtkoek toe en sudder deze nog een kwartier mee. Op smaak brengen met zout en peper en wat blaadjes tijm.

Tip:

  • gebruik een sudderplaatje om de temperatuur goed te regelen, het vlees mag eigenlijk net NIET koken!
  • het is het beste om het water wat je toevoegd zo heet mogelijk te hebben, dit om schrikken van het vlees tegen te gaan. Zo houdt je het vlees lekker mals.
  • voor dit soort gerechten heb ik altijd een pakje ontbijtkoek in de la liggen welke voorverpakt zijn.
  • heerlijk met aardappels en rode kool!

Add. 1:

Volgens mijn oudste broer gebruikte mijn moeder vroeger echt geen sucadelappen (was veel te duur) maar eerder borstlappen of klapstuk. Dit was vlees met een beste vetrand, dus stukken goedkoper dan sucadelappen. Ook het toevoegen van de ontbijtkoek kwam hem niet bekent voor, maar dat kan kloppen, dat heb ik ooit eens ergens gelezen en het smaakt erg goed…

The URI to TrackBack this entry is: https://kokkiejaja.wordpress.com/2008/12/29/stoofvlees-zoals-mijn-moeder-het-maakte/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 reactiesPlaats een reactie

  1. Via google kwam ik hier uit.
    Bedankt voor het recept. Wij gaan het dit weekend uit proberen…

  2. Echt lekker dit recept.
    Zelf heb ik een half uur voor opdienen nog een gesneden appeltje erdoor gedaan en verder een verse spaanse peper erbij. Ik vond het heerlijk en mijn tafelgenoten ook.

  3. Smullen hoor een maaltijd met stoofvlees. Zelf zet ik de pan in de oven bij zo’n 100 gr. dan zit het net tegen de kook aan. Op een sudderplaatje gaat het mij te hard, dan staat het te koken, plus dat je weer genoeg ruimte op het fornuis hebt om verder te koken.
    Wat tomatenpuree of -ketchup toevoegen is ook lekker voor de smaak.


Plaats een reactie